Latin-Amerikában a tinédzserkorú lányok és fiúk 20 százaléka nem részesül középfokú oktatásban.

A 12 és 18 év közötti serdülők időleges kimaradása az iskolából a fiúk esetében a munkaerőpiacra való korai belépésnek, a lányok esetében a nem bérezett háztartási munkákba való bekapcsolódásnak az eredménye.

„A Latin-amerikai országokban gyakorlatilag minden 11 éves gyerek tanul, de 17 éves korukra a felük kikerül a rendszerből, és csak háromból egy fejezi be a középiskolát évismétlés nélkül” – áll a „Serdülők: Jog az oktatáshoz és a jóléti jövőhöz” („Adolescentes: Derecho a la educatión y al bienestar futuro”) című tanulmányban, amit március 31-én adott ki a Latin-amerikai és Karibi Gazdasági Bizottság (ECLAC) és a Unicef latin-amerikai és karibi regionális irodája.

Az iskolából való kimaradás és az évismétlés gyakrabban fordul elő az alacsony jövedelműeknél, az őslakos népességnél, az afrikai felmenőkkel rendelkezőknél és a vidéki területeken, derül ki a dokumentumból. Az emberek legszegényebb ötödénél csak minden ötödik fiatal fejezi be a középfokú tanulmányait, miközben a legmagasabb jövedelemmel rendelkező ötöd körében ötből négyen elvégzik a középiskolát.

Ezenkívül a tanulmány azt is jelzi, hogy a térség oktatási eredményei ellenére, amelyből több nő profitált, mint férfi, „történelmileg mély nemi egyenlőtlenségek nem teszik lehetővé, hogy ez a haladás átforduljon a nők munkahelyi egyenlőségébe és jogaik teljes körű gyakorlásába.”

Hasonlóképpen arra is rámutat, hogy hiába a régió legtöbb országában több tinédzser lány fejezi be a középiskolás és iratkozik be technikumba vagy egyetemre, mint fiú, később a munkaerőpiacra még mindig sok hátránnyal tudnak csak belépni.

„Például, a nők 67 százalékának alacsony termelékenységű munkája van, amelyhez egy társadalombiztosítás és gazdasági kompenzáció tekintetében törékenyebb léthelyzet társul” – teszi hozzá a dokumentum. „Annak ellenére, hogy tanultabbak és képzettebbek, a munkanélküliségi ráta a nők körében egy másik fontos mutató, hiszen az 35 százalékkal magasabb, mint a férfiaknál. A nők átlagkeresete továbbra is alacsonyabb, mint a férfiaké, körülbelül 60-90 százaléka annak, és még a legképzettebb nők is kevesebbet keresnek, mint az ugyanilyen képzettséggel rendelkező férfiak.”

Az ECLAC és a UNICEF olyan nemek közötti egyenlőségi politikák bevezetését tartja szükségesnek, ami egyaránt a nők és férfiak oktatását és tanulási folyamatait célozzák meg, illetve a mindennapi iskolai szexista gyakorlatok megszüntetésén dolgoznak, úgy, hogy foglalkoznak a tantervvel és a tanárok órai munkájával. Továbbá elengedhetetlennek tartják olyan politikák meglétét, amelyek az oktatásból való leszakadás fő tényezőivel, többek között a szegénységgel, a vidéki élettel és az etnikai származással foglalkoznak. Szükség van olyan specifikus politikára is, amely a leányanyák a rendszerbe való integrálását és benntartását segíti elő, valamint olyanra, amely olyan minőségi középiskolai oktatást teremt, ami igazi lehetőséget nyújt a diákoknak, hogy fejlesszék a tehetségüket és a képességeiket.

Latin-Amerika/ Karib-térség

A középfokú oktatásba bekerülők százalékos aránya (2002-2011)

Ország

Százalék

Costa Rica

100

Kolumbia

96

Jamaica

93

Peru

92

Guyana

91

Uruguay

90

Argentína

89

Kuba

89

Chile

88

Mexikó

87

Venezuela

83

Bolívia

80

Ecuador

80

Dominikai Köztársaság

76

Suriname

75

Panama

74

Honduras

73

Nicaragua

69

Paraguay

67

El Salvador

65

Guatemala

59


Forrás: Human Development Report 2013/UNDP

Forrás: Latinamerica Press